Ambalaj Günümüz koşullarında her ürün kendi kendini satabilme özellikleriyle
donatılmış olmalıdır. Ürünü koruyan ve tüketiciye sunan ambalaj bu
nedenle günümüzde büyük önem kazanmıştır.
Çağımızda reklam piyasasındaki rekabet ve hareketlilikte ambalaj tasarımı, ve ambalajın önemi tartışılmaz. Grafik tasarımın
en üç boyutlusu olan ambalajın çeşitli işlevleri olmasıyla da çok
çeşitli tanımlarını sıralamak mümkündür.
Ambalajın fonksiyonları açısından birkaç tanımı şöyle yapılmıştır;
Ambalaj; malların iyi şekilde muhafaza edilmeleri ve taşınabilmeleri
için konuldukları kap ve zarflardır.
Ambalajlama, bir malın son tüketiciye bozulmaksızın ve en az maliyetle
ulaştırılmasını sağlayan bir araçtır.
Başka bir tanıma göre ise; Ambalajlama malların korunabilmesi,
tanınabilmesi, sürüklenebilmesi ve kullanımlarının kolaylaştırılabilmesi
için kaplanan, eklentilerden, süsleme veya etiketlemeden
yararlanılmasıdır. Ambalajın reklam ve tanıtım işlevi açısında yapılmış
birkaç tanım ise şunlardır;
Ambalaj, bir satış yerinde reklam aracıdır. Tüketicinin ilgisini çeker
ve kapsadığı mala ilişkin nesnel ve duygusal bilgilenmeyi sağlar.
Tüketicinin bir malı evinde her kullanışında, onunla ilgili İmaj ve
tutumları güçlendirme işlevini yerine getirir.
Ambalaj görsel yolla yapılan bir satış görüşmesidir.
Ambalaj içine konan ürünün anlamını taşıyan bir araçtır.
Kısacası ambalaj "sessiz bir iletişim aracı"dır.
Kapsamlı olarak ise Ambalajlama, malların taşınmak ve satılmak üzere
hazırlanması sanatı, bilimi ve teknolojisidir.
Günümüzde ambalaj, artık güçlü ve gerekli bir iletişim aracı olarak
görülüyor. Teorik olarak bir ürünün reklam veya promosyon kampanyasına
ihtiyaç duymaktadır.; ancak ürünün tam kodlan bazında malzeme, şekil, grafik ve görsel unsurlar ambalajda
somutlaşıyor. Kısaca ambalaj içine konan ürünün anlamını taşıyor. Bugün
bir ürün yada marka ilk olarak ambalaj aracılığı ile gösteriliyor ve
anlatılacak bilgi ambalajla beyan ediliyor. Ve ambalaj tarafından telkin
edilen anlamlar, tüm pazarlamayı ilgilendiriyor.
Ambalaj reklamda da rol oynayarak içindeki ürünün satışı için çalışıyor.
Ürünün tanınma mücadelesi öncelikle ambalaja teslim edilmiş ve ürünün
merkezi iletişim olması olan ambalaj artık günümüzde gerçekten bir
"iletişim kompleksi" dir. Bir ürünün başarılı olup olmaması paketin
ürünü satıp satamayacağına bağlıdır. Paketin şekli, kullanım uygunluğu, grafik, seçilen baskı rengi, baskı kalitesi,
boya kalitesi, kullanılan malzemenin kalitesi, reklam işlevi ve başarıyı
doğrudan etkiler.
Yukarıdaki tanımlar ve açıklamalarda bahsedildiği üzere ambalaj
yüzyılımızın tanıtım ve reklam görevinin büyük bir kısmını omuzlamış ve
koruma, taşıma, tanıtma gibi işlevleriyle de teknik ve estetik bir alan
oluşturmuştur. Günümüzde bu kadar gerekli ve önemli bir yere sahip olan
ambalajın geçmişten günümüze gelişimini inceleyeceğiz.
Kaynakça:
- Ambalajın Ticari
önemi, İstanbul Ticaret Odası, Hüsnütabiat Matbaası, İst. 1968, s.5.
- Amb. Arş. GeIiş.İnc. Derg., "Ambalaj Üretimi Artık Evrenseldir"
Mövenpic Otelde Yapılan Yaratıcı Amb. Panelinden, Sayı 22,1995, s.29
- Gomes Flavio M. "Pazarlama bileşenleri İçinde Ambalaj Ne Derece
Önemli?"Çev. Engin Görk Amb.Arş. GeIiş.İnc. Derg. Sayı 6,1989,s.20
- Amb.Araş. GeIiş.İnc. Dergisi sayı 22, s.29
- Amb.Arş.Geliş.İnc.Dergisi,
sayı 3,1987 s.26